tiistai 29. marraskuuta 2011

Vaijeriton Kickbike vuonna 2020?






Kuva: Saarlandin yliopisto



Tekniikka ja Talous-lehti kertoi artikkelissaan radiosignaalijarrusta, jossa polkupyörä jarruttaa anturin avulla.
Saksassa Saarlandin yliopistossa tietojenkäsittelyn tutkijat ovat kehittäneet tätä.
Tutkijoiden mukaan langattomat järjestelmät eivät ole koskaan täysin varmoja.
Miljardista jarrutusyrityksestä tosin vain kolme on epäonnistunut.

Pyörässä ei ole jarruvipuja eikä jarruvaijeria tai -letkua, vaan pyöräilijä jarruttaa puristamalla oikean puolen kädensijaa. Mitä tiukempi on puristus, sitä kovempi jarrutus.

Kumiseen kädensijaan upotettu anturi aistii painetta ja aktivoi lähettimen. Laite lähettää radiosignaaleja, jotka välittyvät pyörän etuhaarukkaan asennettuun vastaanottimeen. Vastaanotin lähettää signaalin eteenpäin hallintalaitteeseen, joka aktivoi levyjarrun.

Tutkijat ovat keskustelleet keksinnöstä polkupyörävalmistajien kanssa ja toivovat saavansa siitä kaupallisen tuotteen.

Lisää aiheesta Nyteknik -lehdessä

Joko vuonna 2020 nähdään markkinoilla Kickbike Cross Max RSB (radio signal to the brake)?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti