tiistai 29. marraskuuta 2011
Vaijeriton Kickbike vuonna 2020?
Kuva: Saarlandin yliopisto
Tekniikka ja Talous-lehti kertoi artikkelissaan radiosignaalijarrusta, jossa polkupyörä jarruttaa anturin avulla.
Saksassa Saarlandin yliopistossa tietojenkäsittelyn tutkijat ovat kehittäneet tätä.
Tutkijoiden mukaan langattomat järjestelmät eivät ole koskaan täysin varmoja.
Miljardista jarrutusyrityksestä tosin vain kolme on epäonnistunut.
Pyörässä ei ole jarruvipuja eikä jarruvaijeria tai -letkua, vaan pyöräilijä jarruttaa puristamalla oikean puolen kädensijaa. Mitä tiukempi on puristus, sitä kovempi jarrutus.
Kumiseen kädensijaan upotettu anturi aistii painetta ja aktivoi lähettimen. Laite lähettää radiosignaaleja, jotka välittyvät pyörän etuhaarukkaan asennettuun vastaanottimeen. Vastaanotin lähettää signaalin eteenpäin hallintalaitteeseen, joka aktivoi levyjarrun.
Tutkijat ovat keskustelleet keksinnöstä polkupyörävalmistajien kanssa ja toivovat saavansa siitä kaupallisen tuotteen.
Lisää aiheesta Nyteknik -lehdessä
Joko vuonna 2020 nähdään markkinoilla Kickbike Cross Max RSB (radio signal to the brake)?
Tunnisteet:
cross max,
jarru,
Kickbike,
nyteknik,
polkupyörä,
radiosignaali,
saarland,
talous,
tekniikka,
vaijeriton
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti